Salpebrear vida i miracles del geni, tallar les seves melodies en bocins, afegir-hi un raig d'harmonia clàssica, remenar la salsa de les seves simfonies, passar les òperes pel túrmix, fregir fragments de rèquiem amb ceba... Com si es tractés de la recepta d'un fricandó, així es presenta l'espectacle Mos-art, del conjunt de cambra Brossa Quartet de Corda, el seu particular homenatge a la figura de Wolfgang Amadeus Mozart en commemoració del 250è aniversari del seu naixement. El producte final és adequat per als amants dels nous gustos amb ingredients clàssics. És a dir, no apte per a puristes, tampoc per als qui creuen que el compositor austríac és intocable. Molt recomanable, en canvi, per als amants de la ironia i la irreverència ben portada. Per als qui creuen que l'humor intel·ligent i la música clàssica lliguen bé en una mateixa salsa. Mos-art se serveix a taula el diumenge, dia 22, a la sala El Foment de Mataró.
El quartet Brossa va néixer l'any 2004 en el sí de la prestigiosa orquestra de cambra Terrassa 48. El conjunt combina concerts, espectacles i accions músicals en què es donen cita la música clàssica i altres disciplines artístiques. L'objectiu és comunicar-se amb el públic, resumeix Aleix Puig, violinista, que forma el quartet junt amb Elisabeth Batallé (violí), Imma Lluch (viola) i Oleguer Aymamí (violoncel). Amb el seu nom, el quartet ret homenatge, per un costat, a l'assagista i poeta Joan Brossa. Però la brossa també va referència a les músiques que, en alguna època de la història, per innovadores o contràries als canons conservadors, han estat menystingudes o infravalorades. Aquest és el repertori predilecte del quartet.
L'altra obsessió d'aquests músics, en la qual s'emmarca Mos-art, és l'actualització o recontextualització del repertori clàssic. En aquest cas, el geni de Salzburg és la víctima. Mozart sempre és vist des d'una perspectiva historicista, el màxim d'acadèmica i coherent possible, comenta Puig, que defineix Mos-art com una reflexió la imatge que s'ha construït del compositor. Mozart és l'autor maleït, el gran geni de la música clàssica, i els intèrprets l'únic que podem fer és adorar-lo. El quartet Brossa se surt de la tangent, fugint de l'academicisme i optant per la desmitificació, a través d'un espectacle que incorpora a Pablo López, actor i cantant líric. Mos-art, fent honor al joc de paraules, situa l'acció en un restaurant, amb López fent el paper de mestre de cerimònies. El conflicte entre els intèrprets i el compositor no trigarà a sorgir.