Les coses no són mai fàcils per als immigrants, i menys encara quan no tenen papers; són dones i, a sobre, no responen a uns determinats cànons
de bellesa. La obra que es representarà al Teatre Monumental retrata aquesta realitat a través de cinc dones cubanes, sense papers i amb alguns quilos de més que treballen en un taller tèxtil clandestí en una gran i indefinida capital espanyola. Elles són les protagonistes de Las mujeres de verdad tienen curvas, una obra basada en el text de l'escriptora chicana Josephine López adaptada per la directora Garbi Losada.
Josephine López es va basar en les seves experiències personals com a immigrant il·legal als Estats Units i com a treballadora d'una fàbrica tèxtil, on va treballar per poder-se pagar els estudis després d'aconseguir els papers. El text original presenta la història de cinc dones chicanas en un taller il·legal de Los Angeles. La directora de la versió teatral que es podrà veure a Mataró, Garbi Losada, n'ha fet una adaptació lliure en la qual destaca el canvi en la nacionalitat de les protagonistes, que passen de ser chicanas a cubanes. Ha volgut donar-li un aire més alegre
i optimista a l'obra, fent-la més còmica i no tan melodramàtica, explica Edelweiss Hernández, una de les protagonistes. Precisament quatre de les cinc actrius que interpreten la peça són d'origen cubà (Edelweiss Hernández, Lilliam Kouri, Maria Isabel Díaz i Yeyé Baez), i algunes d'elles han viscut situacions similars a les que mostra l'obra, segons confessa Hernández, que interpreta Estela, una cubana sense papers propietària de la fàbrica tèxtil on té lloc l'acció. I encara que no haguem passat exactament pel mateix, no ens ha costat identificar-nos amb els personatges, puntualitza, sobretot perquè representen la il·lusió, la força i l'energia que comporta el fet de començar una vida nova en un país nou.
La immigració il·legal és el rerefons social d'una obra de marcat accent costumista, però que també apunta altres qüestions que ràpidament connecten amb el públic. Parla dels estereotips femenins i planteja la importància de sentir-se bé amb el propi cos i amb un mateix, diu l'actriu.
En aquest sentit, destaca una de les escenes en las quals les actrius canten una cançó en roba interior. Són cinc dones sense complexos, i això s'intenta encomanar a la gent. Els espectadors s'ho passen molt bé, avança Hernández.
Al cinema i al teatre L'obra Las mujeres de verdad tienen curvas va començar a sonar amb força gràcies a l'adaptació cinematogràfica que, sota el mateix títol, va realitzar la directora colombiana Patricia Cardoso l'any 2001. La peça original, però, ja feia més d'una dècada que es representava amb gran èxit als escenaris nord-americans, des del 1990. El text és absolutament vigent, i a Espanya molt més encara, perquè el fenomen de la immigració és més recent aquí que als Estats Units, assegura Hernández.
Aquesta versió teatral s'ha beneficiat en part del ressò de la pel·lícula, sobretot com a reclam per al públic. Tot i això, Edelweiss Hernández nega que el muntatge s'hagi fet a remolc del film: La directora va començar a treballar en la seva adaptació abans de la pel·lícula, fent una versió lliure amb cinc cubanes i ambientada en una ciutat espanyola.
L'èxit del muntatge, des de la seva estrena al 2003, ha estat notable. La funció s'ha venut sola. Fa més de dos anys que estem de gira i continuem omplint, gràcies sobretot al boca a boca que s'ha creat, explica Hernández.
Dia 26. 22.00 hores. Teatre Monumental.
Preu: 15,80 euros platea, 12,60 euros amfiteatre.
Venda d'entrades al Patronat Municipal de Cultura.
Las mujeres de verdad tienen curvas.
Adaptació i direcció: Garbi Losada.
Basada en l'obra Real Women Have Curves,
de Josephine López
Intèrprets: Lilliam Kouri, Saskia Guanche, Edelweis Hernández, María Isabel Díaz i Yeyé Báez.
Una producció d'Ados Teatroa