‘Avui recordem el buit que ens han deixat artistes com Pere Màrtir Viada, Josep Maria Rovira-Brull o Josep Novellas’. Aquesta va ser una de les cites que els assistents a la inauguració de l’exposició ‘El Buit’ van poder escoltar el passat dijous dia 28 a l’Ateneu Caixa Laietana. Produïda per l’Associació Artística Els Dimarts del Llimoner, l’exposició compta amb la presència de 24 quadres, dues escultures i dos muntatges escultòrics dissenyats pels membres de la Tertúlia. Manuel Patricio, president de Els Dimarts del Llimoner, explica que la idea de realitzar l’exposició portava tres anys preparant-se. “Ens ho vam posar com un repte perquè el buit a la mort és un concepte difícil d’interpretar”, afirma. En si mateixes, les obres artístiques volen ser una reflexió sobre el forat i el llegat que deixen les persones que es moren. Amb aquesta intenció, precisament, ‘El Buit’ també ret homenatge a Viada, Rovira-Brull i Novellas, celebritats amb passat mataroní que van morir en els darrers anys i que van deixar un buit en la vida real i en el món de l’art.
Patricio recorda com l’any 1992 diferents artistes com el mateix Novellas o Pere Coll es reunien al carrer Barcelona en un bar anomenat Graupera que es va tancar. Va ser llavors quan aquestes reunions de col·loqui i tertúlia es van traslladar a una casa d’exposicions del carrer de Massevà on es feien lectures i s’ensenyaven col·leccions relacionades amb el món de l’astronomia. ‘En aquella casa ens reuníem els dimarts, i en el pati hi havia un llimoner’, explica Patricio en referència als orígens de l’associació Els Dimarts del Llimoner. “Va ser així com va néixer la primera Tertúlia”, apunta. No obstant això, Patricio aclareix que molts artistes com Ricard Jordà o Artur Palomer es coneixen des de l’any 1968, època en la que ja es trobaven. “Rovira era el que més en sabia, la seva opinió era ponderada”, relata el president de Els Dimarts del Llimoner fent memòria de les estones a La Tertúlia. Pel que fa a Novellas, ressalta que “sempre donava un gir original a les coses”, i d’en Viada destaca el seu caràcter bohemi. “A tots tres els escoltàvem amb molta atenció”, manté.
De l’exposició, la responsable de la part cultural de la Fundació Caixa Laietana Elisabet de Dòria apunta que “el que es vol reflectir és no només el sentiment que provoca la mort de persones estimades, sinó també del conjunt d’amics i familiars que pateixen l’adéu de l’ésser proper”. Diferents artistes com Marc Sala, Josep Serra, María Pretel, Pol Codina, Jorge Sarraute, Manuel Prieto, Marisa Blasco, Ricard Jordà, Eugenia Mugnani, Manuel Contreras o Artur Palomer projecten en les obres exposades a l’Ateneu les seves idees del concepte de buidor. El darrer, també conegut com ‘Pal’, ha pintat dos quadres on apareixen un sofà i un tamboret. ‘He agafat les estones en les que vam estar asseguts parlant, discutint i xerrant’, apunta Palomer en relació al seu vincle amb Novellas. Cada artista ha interpretat i il·lustrat a la seva manera la idea de buidor, amb un estil únic i personal. És així que diferents tècniques com l’acrílic, l’oli sobre tela o la tècnica mixta en el cas de les pintures i la planxa de ferro o la soldadura en el cas de les escultures conformen les relíquies de ‘El Buit’.
La inauguració va comptar amb l’afluència de desenes de persones. Més enllà dels quadres, la presentació de ‘El Buit’ va gaudir de la lectura d’un poema de Joan Font Illamola titulat amb el mateix nom que l’exposició, i una peça teatral de Manuel Patricio, ‘L’Ombra del Buit’, que va comptar amb l’aportació literària de Josep Maria de Ramon, qui es va encarregar de la direcció escènica, i de la Sala Cabanyes. La representació dramàtica va consistir en un diàleg entre diferents personatges al llarg de la història que ‘van fer-se preguntes, van alliberar respostes i van deixar el seu art’, i de la resposta simulada de Viada, Rovira-Brull i Novellas a les qüestions que s’anaven posant de relleu. Plató, Cassandra, la Mona Lisa, Aristòtil, Nietzche, Teresa Malfatti, Yerma o Ortega i Gasset van ser alguns dels personatges representats. La simbiosi entre diferents arts és valorada positivament per Josep Maria de Ramon, qui creu que “hauríem d’aprendre a crear sinèrgies, treballar conjuntament amb gent de diferents camps i enriquir-nos mútuament”. D’altra banda, afegeix que la primera idea va ser muntar un format teatral amb 17 actors, però que l’agenda de la Sala Cabanyes impediria que arribessin a temps. “Va ser llavors quan vam plantejar la lectura dramatitzada”, finalitza.
“Acostar-se a l’art és sentir les seves vibracions i sentir el gust en les mateixes”, deia Pere Pascual en la presentació. ‘El Buit’ es podrà visitar fins el proper 29 de juliol per sentir aquesta sensació de buidor que vol transmetre. Però no tan sols això, perquè com afirma Patricio, també vol entregar el concepte d’art.