Sant Climent és un poble maresmenc fictici, escenari de les tribulacions dels personatges de La Riera, el serial de tardes de TV3 estrenat el mes de gener passat. Un municipi petit, de 4.000 o 5.000 habitants, mariner i que reuneix l’essència de la comarca. Cases de cós, carrerons estrets, port pesquer, un agradable passeig marítim banyat pel sol i el Mediterrani, i pinedes i alzinars que cobreixen les suaus vessants de la Serralada Litoral. Una imatge gairebé idíl·lica del Maresme (no hi ha lloc de moment per a barris massificats, autopistes embussades, hotels amuntegats ni rieres desbocades) que es construeix com un puzzle que uneix diferents peces del territori. Mataró, Arenys de Mar i Sant Pol de Mar conformen la majoria de localitzacions que dibuixen Sant Climent. Els exteriors són els grans protagonistes de La Riera, un fet fins ara poc habitual en els culebrots de sobretaula de la televisió pública catalana. Per això, la tria de les localitzacions ha estat un element clau. Repassem alguns dels escenaris més destacats de la sèrie de la mà del seu director, Esteve Rovira. Cada tarda, Mataró i el Maresme es projecten a tot Catalunya a través de la petita pantalla.
Can Ribot
“La masia de les Cinc Sènies és el restaurant que regenta la família protagonista. La història requeria un restaurant aïllat, a l’entrada del poble. Ens va impactar la bellesa i la tranquil·litat del seu entorn. És un espai idoni, l’utilitzem gairebé de segon plató. Hi gravem els exteriors del restaurant, hem convertit algunes cases del voltant en els habitatges de diversos personatges, el seu jardí és el parc de Sant Climent, i els entorns els convertim en descampats i boscos de l’exterior del poble”.
El port d’Arenys
“El vam escollir per davant d’altres ports del Maresme perquè ens donava més possibilitats com a port pesquer. Ja no es tracta de que sigui més o menys bonic, sinó que ens doni joc i que sigui tranquil i còmode per treballar-hi. Ens va molt bé per enregistrar seqüències amb pescadors, a la llotja, a botigues de barques o a restaurants. Ho tenim tot a mà i ens és molt més rentable”.
Passeig Marítim de Sant Pol
“El perfil que hem ideat de Sant Climent te força paral·lelismes amb Sant Pol. Un poble petit i coster. El seu passeig marítim ens anava de perles, té la mida perfecta. Sant Pol ens marca el perfil del poble de La Riera, a través de plànols generals i aeris. Per filmar els seus carrers, marxem a Mataró”.
La Riera de Mataró
“Utilitzem el tram alt de la Riera, a partir de l’antiga Presó, per filmar les escenes de la part alta de Sant Climent, la zona noble del municipi on hi viuen els personatges més benestants. És un tram menys concorregut, amb arbrat, que ens funciona molt bé per filmar-hi”.
La Rambla
“Els personatges de la sèrie viuen en un poble fictici, però es mouen en un entorn real. Quan van de compres, ho fan a Mataró, com a capital del territori i així ho especifiquen en els diàlegs. L’escenari que hem escollit és la Rambla i la plaça de Santa Anna. Té molt ambient comercia".
Les cases d’en Claudi i la Sònia
“En el cas de les cases dels protagonistes, primer creem els decorats interiors a plató i després busquem façanes que s’adeqüin a la idiosincràsia del personatge. En el cas d’en Claudi (el fill gran de la família), s’ha de reflectir que té poder econòmic. La casa del número 147 de La Riera ens va semblar perfecte, tot i que a la ficció s’ubica a la part alta de Sant Climent. La casa d’un altre dels personatges, la Sònia, està gairebé al costat, al 151. De nou, ens és molt pràctic”.
La casa d’en Mauri
Si en Claudi o la Sònia són de classe benestant, en Mauri (el cap de cuina del restaurant) és de classe mitja. Necessitàvem un habitatge més modest que els de la Riera, però que també el tinguéssim a prop. Vam trobar aquesta casa, al carrer Sant Pelegrí 12.
L'art de Josep M. Codina
L’aroma mataroní de La Riera també apareix en detalls inesperats. Les parets de casa d’en Claudi estan decorades amb diversos quadres del pintor local Josep Maria Codina. El motiu és força prosaic. “El meu germà treballa a dramàtics de TV3, així que es van assabentar que jo era pintor i la cap d’ambientació de la sèrie va venir a veure les meves obres”, explica Codina. En principi tan sols volien una obra, però finalment se’n van endur mitja dotzena. “No puc seguir la sèrie per l’horari en què l’emeten, però ja m’han comentat que els meus quadres surten molt”, comenta el pintor mataroní, que treballa per a Àmbit Galeria d’Art de Barcelona. Tot plegat podria semblar anecdòtic, però força espectadors han trucat a TV3 preguntant de qui eren els quadres de la casa del fill gran dels Riera. “Al cap i a la fi és una manera de promocionar-se”, bromeja Codina.
Llegeix l'entrevista amb el guionista de la sèrie Toni Cabré