Irina Brook serà l’encarregada d’obrir aquest dimarts, dia 13, el tercer festival Shakespeare a Mataró. Ho farà amb una adaptació de Tempesta, a l’Hort del Campaner de la basílica de Santa Maria, un dels nous escenaris del certamen, ple de canvis respecte als dos anys anteriors. Tempesta és “una de les peces més màgiques i místiques de Shakespeare, segons la pròpia directora teatral. Filla de Peter Brook i de l’actriu Natasha Parry, Irina Brook torna al festival Shakespeare de Mataró amb l’adaptació d’aquesta obra de Shakespeare. Tempête! narra la història de Pròsper, Duc de Milà, i la seva filla Miranda desterrats a una illa deserta. En l’adaptació de Brook, Pròsper es converteix en un excèntric xef que juga amb olles i cassoles per crear un univers màgic ple de personatges extravagants i excèntrics.
En aquesta edició, la VIII en el còmput global i la tercera que té lloc a Mataró, el festival s’enfronta a un nou escenari que va més enllà del canvi d’emplaçament. El Shakespeare deixa la Masia de Can Ribot i troba una nova seu molt més cèntrica, a l’Hort del Campaner i l’Hort del Rector de la basílica de Santa Maria com a escenaris principals. No serà, però, l’única diferència respecte a anys anteriors; l’esdeveniment es concentra en tan sols sis dies i s’avança en el calendari, passant de l’agost a mitjan mes de juliol. Més enllà de l’oferta escènica, aquest seguit de modificacions són la gran notícia del festival. En un moment de grans restriccions pressupostàries, que han afectat sensiblement l’àmbit cultural de la ciutat, l’Ajuntament manté l’aposta pel Shakespeare i hi aporta 70.000 euros dels 225.000 que conformen el pressupost d’enguany. Aquest 2010 és any de revàlida, i més quan l’adéu del Cruïlla ha deixat el festival com l’esdeveniment més atractiu de l’estiu mataroní, Santes a banda.
El certamen ha trobat dificultats fins ara per atreure espectadors, un fet motivat probablement per l’escenari, una masia a les afores de la ciutat, i les dates, ubicades en plena ressaca de Santes. El canvi d’emplaçament i de calendari respon a la voluntat de “treballar” el públic mataroní, tal i com van explicar en la presentació del festival el regidor de Cultura, Sergi Penedès, i la directora de l’esdeveniment, Montse Vellvehí. Les transformacions també han arribat al model de gestió. Fins ara era l’IMAC qui se n’encarregava directament, mentre que des de l’edició d’enguany apareix com a “col·laborador” del Festival Shakespeare, que s’ha constituït formalment com a associació. Des d’aquest nou model, el repte d’enguany també és consolidar-se com un certamen de referència a nivell nacional i internacional. per aconseguir-ho, presenta una programació amb més produccions estrangeres, encapçalades per la companyia d’Irinia Brook o el lituà Oskaras Korsunovas, i un ampli desplegament d’activitats paral·leles en espais com Ca l’Arenas, la llibreria Robafaves o els aparadors de diversos comerços del centre.