Més estrelles que mai en els repartiments, procedències geogràfiques dels films que abasten gairebé tot el món i , sobretot, una tendència acusada a la recuperació de la memòria, ja sigui històrica o sentimental. Aquests són els trets més característics de la programació de la XXXI la Mostra de Cinema de Nous Realitzadors, que se celebrarà entre els dies 28 d’octubre i 1 de novembre i que viurà l’edició més curta dels darrers anys, a causa de les obres que s’han de realitzar al teatre Monumental. Tal i com ja va avançar capgros.com, els films més destacats es podran veure a les sessions inaugural i de clausura: la guanyadora de la Concha de Oro al darrer festival de San Sebastian, City of life and death, i el llargmetratge de debut del director mataroní Francesc Páez, Última sesión, respectivament. Aquest dimarts s’ha presentat programació completa del certamen, organitzat per la Comissió de Cinema de l’IMAC, formada enguany per un total de set pel·lícules. La Mostra, a més, ha reduït prop d’un 30% el seu pressupost respecte a l’anterior edició a causa de l’actual conjuntura econòmica.
“És una Mostra curta, però molt potent”, ha destacat Jacint Fornols, membre de la Comissió de Cinema, que ha afegit que l’aposta dels darrers anys per centrar-se exclusivament en nous realitzadors ha resultat reeixida. Tot plegat es resol en un llistat de llargmetratges on brilla especialment City of life and death, de Lu Chuan, “una pel·lícula imprescindible, que mostra que la recuperació de la memòria és un dels grans elements del cinema”, ha dit Fornols. En una línia similar s’inscriu Los condenados, del català Isaki Lacuesta, un viatge iniciàtic d’un grup d’exguerrillers per l’Amèrica Llatina; o Yuki & Nina, del japonès Nobuhiro Suwa i la francesa Hippolyte Girardot, un cant a la recuperació de l’amistat des de la perspectiva del mestissatge i la barreja de nacionalitats. Les estrelles que “passaran” per la catifa vermella de la Mostra es concentren principalment a la pel·lícula La pérdida del diamante lágrima, que compta en el seu repartiment amb Bryce Dallas Howard i Chris Evans. Jesús Gonzàlez, l’altre integrant de la Comissió present a la Mostra, l’ha destacat com la pel·lícula “més comercial” del certamen, i ha recordat que està basada en un guió inèdit de Tennessee Williams. La comèdia In The Loop, inscrita en la millor tradició del cinema britànic àcid i satíric, compta també amb actors tan destacats com James Gandolfini.
En qualsevol cas, tothom coincideix que “la pel·lícula” d’aquesta edició de La Mostra és Ültima Sesión, una oda a la nostàlgia vers els antics cinemes, totalment allunyats del format actual de multisala, a partir del retrat de diversos personatges relacionats amb una sala que és a punt de tancar. Rodat integrament a Mataró, el debut del mataroní Francesc Páez compta amb Paco Morán en el seu repartiment i servirà per clausurar el certamen el diumenge, 1 de novembre. Páez no és l’únic director present a la Mostra relacionat amb la capital del Maresme, ja que Isaki Lacuesta va estar becat l'any passat per un equipament local, el centre de creació de Can Xalant.
Programació pública
El president de l’IMAC, Sergi Penedès, ha aprofitat la presentació de la Mostra per a defensar que la programació de cinema per part de l’administració pública “té més sentit que mai”, i més en una ciutat com Mataró, on “falten sales de cinema al centre i la programació privada és molt comercial”. Penedès, però, ha hagut de reconèixer les limitacions amb les quals es topa la Mostra d’Enguany, encapçalada per la reforma del Monumental que ha obligat a avançar i reduir les dates del certamen, així com la disminució de la dotació pressupostària. La manca de recursos no ha afectat especialment la confecció de la programació d’enguany, que sí s’ha vist més condicionada pel fet de fer-se gairebé un mes abans que altres anys. La Mostra es nodria normalment de pel·lícules projectades als festivals de Sitges i de Gijón, als quals enguany no ha pogut arribar a temps.
Consulta la programació de la XXXI Mostra de Cinema