Façana del Museu de la Marina

V. Bueno

Vilassar de Mar unifica els seus museus municipals

El Museu Monjo i el Museu de la Marina s'integraran sota una única gestió per evitar l'actual bicefàlia i potenciar l'escultura i l'art local

Els dos museus municipals de Vilassar de Mar, el Museu Monjo i el Museu de la Marina, s’unificaran en un sol projecte museístic. Una solució que ha pres la regidoria de Cultura de l’Ajuntament del municipi maresmenc, governada per CiU, amb la voluntat d’acabar amb l’actual bicefàlia, que considera il·lògica per a un poble de les dimensions de Vilassar. “No tenia cap sentit que mantinguéssim dos museus municipals, amb dues direccions i dues línies de treball diferent” resumeix la regidora de Cultura, Laura Martínez. El procés s’emmarca en una reforma integral de la regidoria de Cultura per evitar aquesta i altres duplicitats que existien, segons Martínez. Després de la jubilació del veterà director del Monjo, Paco Rodón, s’ha obert la veda per unificar-lo amb La Marina. Tanmateix, es mantindran les dues actuals seus, integrades en un sol projecte.

L’actual directora del Museu de la Marina, Llum Torrents, serà l’encarregada de liderar el nou equipament unificat. La Marina es mantindrà en la seva funció actual, amb les col·leccions d’història, arqueologia i etnologia. Torrents explica que serà objecte d’algunes remodelacions, i que principalment es vol “potenciar com a centre de documentació històrica”, així com el treball amb les escoles i el seu paper com a difusor del patrimoni arquitectònic. El Museu, ubicat a l’avinguda Eduard Ferrés i Puig, presenta diverses col·leccions que expliquen l’origen i la història del municipi, molt lligada al mar. Es mostren les diferents arts de pesca, instruments nàutics, tipus de navegació i codis de senyals al mar, entre d’altres. L’oferta es complementa amb una exposició de la necròpolis romana del municipi, procedent de l’excavació d’una seixantena de tombes trobades l’any 1999.

El que sí serà objecte d’una profunda reestructuració serà el Museu Monjo. La línia seguida fins ara per l’equipament, marcada per Rodon, donarà un gir de 180º. La voluntat de Torrents i de la regidoria de Cultura serà potenciar la col·lecció escultòrica que el destacat artista vilassarenc Enric Monjo va llegar a la ciutat. “És un artista prou important com per treballar en aquest sentit”, destaca la directora. En aquesta línia, s’organitzaran mostres temporals que complementaran l’exposició permanent. L’escultura, per tant, jugarà un paper predominant en la nova concepció de museu, amb l’objectiu de respondre a una mancança que, segons destaca Torrents, pateix Catalunya. “Hi ha molt pocs museus d’escultura al país, però al nostre país tenim escultors de primeríssima línia”, recorda Torrents. La seva voluntat és que les exposicions es basin en autors dels Països Catalans, així com treballar en xarxa amb museus catalans que continguin col·leccions escultòriques de valor, com el MNAC de Barcelona o la fundació Apel·les Fenosa d’El Vendrell. La segona planta del Monjo, d’altra banda, es dedicarà als artistes locals. “Creiem que hem de ser nosaltres els primers en acollir les obres dels creadors de Vilassar, servir-los com a plataforma, i que no hagin de marxar a un altre lloc a exposar”, comenta la regidora Laura Martínez.

La casa de Carme Rovira
Un dels punts més ambiciosos del nou projecte museístic és l’adquisició d’una tercera seu que s’afegiria a la del Museu de la Marina i la del Monjo. Es tracta de la casa on residia Carme Rovira, una destacada pintora que va passar la seva vida a París i que s’inscriu en lletres d’or en el moviment naïf internacional. Rovira va donar el seu fons d’obres a Vilassar, que de moment s’exposaran al Monjo. L’objectiu, però, és que quan es rehabiliti casa seva, a les parets de la llar que la van veure néixer hi pengin les seves creacions. La regidora de Cultura apunta que actualment l’edifici està arrendat, però que el contracte de l’inquilí s’acaba en tres o quatre anys. Serà llavors quan l’Ajuntament adquirirà la casa i la reformarà perquè passi a formar part de la nova xarxa.

La quarta pota del projecte, sobre el mar
Al Monjo, el Museu de la Marina i la casa de Carme Rovira, s’afegeix a aquest projecte una quarta pota, en aquest cas sustentada en el mar. Es tracta del Sant Ramon, un llaüt quillat que data de l’any 1904 i que es troba amarrat al port de Mataró. Es tracta d’un dels vaixells de vela llatina més antics i més grans d’ entre els que naveguen pel Mediterrani. Actualment és copropietat de l’associació i de l’ Ajuntament de Vilassar de Mar, i serveix com a eina complementaria a la secció dedicada al mar del Museu de la Marina. Llum Torrents explica que el vaixell compleix amb dues funcions: “Ens permet mostrar com eren els vaixells de transport de fa un segle i també com es navega amb tècniques tradicionals”. El vaixell també s’integra, per tant, al nou model de museu municipal de Vilassar de Mar.

Està previst que d’aqui a un parell de mesos es puguin condicionar els espais en funció del nou discurs museogràfic i museològic. Per aquest motiu, el Museu Monjo romandrà tancat durant tot aquest temps. En un principi es va marcar el mes de març com a data de reobertura del Monjo, així com del nou projecte en el seu conjunt, però Torrents prefereix ser més prudent perquè encara queda “molta feina”. Tot i així, remarca que hi ha d’haver “quelcom tangible” abans de la Festa Major de Vilassar, que se celebra per Sant Joan.

Etiquetes: