Una cançó pot ser l'obra d'un únic autor conegut, que l'ha creat en un moment i lloc determinat. O també pot ser fruit de múltiples creadors, amb identitats molt més difoses i repartides al llarg del temps. Això últim és el que sol passar amb les peces tradicionals, els cants de treball, de festa o de lament, que es transmeten de generació en generació, que ningú sap ben bé d'on vénen i que evolucionen i muten per adaptar-se als canvis que porta el pas del temps. És dins d'aquesta idea de creació col·lectiva, de suma d'autories, on Maria Arnal i Marcel Bagès se senten més còmodes, des d'on la cantant i el guitarrista han construït un discurs que, partint d'aquest sentit de col·lectivitat, és alhora molt personal. Escoltat en viu és com pren tot el sentit, i aquest diumenge els mataronins en tindran l'oportunitat a El Públic.
Diumenge 27, a les 20h a El Públic (pl. Xammar, 6). Preu: 12 €
"L'autoria no és l'important aquí, la propietat intel·lectual de les creacions és un cúmul, quelcom compartit, creat per molts", resol Arnal. La seva veu i les sis cordes de Bagès entonen cançons tradicionals dels Països Catalans descobertes de les fonoteques que les conserven, com el valencià 'Cant de batre' o la mallorquina 'Cançó del farigoler', però també versionen temes d'Ovidi Montllor, musiquen versos de Vicent Andrés Estallés, recuperen una cançó de la resistència espanyola que els va cantar un taxista de Madrid, composen un tema propi dedicat a la miliciana Maria Ginesta -el component polític no és pas aliè a aquest duo- o donen vida a un 'Ball de vetlatori' creat per ells l'any 2015 però que podria ser de molt temps enrere. Tot és "volgudament ambigu", com diu la cantant, que assegura que ella i Bagès no recuperen ni versionen ni reinterpreten, verbs associats per defecte a la "música tradicional" interpretada avui. "Preferim dir que fem remescles", matisa, fent servir un terme molt més propi de la música electrònica.
Arnal i Bages van connectar a Compartir Dóna Gustet, un col·lectiu d'artistes que des de la música, els audiovisuals, el cinema o la performance estudia les connexions entre les formes de transmissió de la tradició oral i les possibilitats que ofereix Internet. És en aquest context de difusió online de la música, que ha trencat tants paradigmes en la manera com aquesta es distribueix o sobre com n'atribuïm l'autoria, que el duo explora els nous sentits que pot tenir la música tradicional en el present. "Aquests cants que trobem en gravacions de camp, que se'ns han transmès oralment, m'apassionen i m'emocionen. I lllavors em pregunto: què puc fer-ne d'ells avui?", afirma Arnal, que amb aquest projecte persegueix que "no es quedin com a peces de museu, sinó que també ens siguin útils en l'actualitat".
El duo explora quina"utilitat" poden tenir avui els cants tradicionals que tant els emocionen
Les cançons que interpreten Arnal i Bages tenen moltes reminiscències antigues, unes arrels profundes en un temps llunyà, però alhora saben sonar plenament contemporànies, gràcies a l'atemporalitat de què es doten amb lletres molt poderoses -ja siguin fruit de la tradició o de la ploma de la pròpia Arnal- i de la guitarra de Bagès que, amb naturalitat i sense massa estridències, les acompanya amb deixos de free jazz i rock experimental.
Dos EP publicats i un àlbum al 2017
Les cançons del duo es poden escoltar als dos EP que han publicat fins ara, "Remescles, acoples i melismes" (2015) i "Verbena" (2016). L'any que ve tenen previst publicar el seu primer LP, on les textures més electròniques i ambientals i la poesia de creació pròpia o aliena guanyaran pes. Algunes de les noves cançons es podran escoltar aquest diumenge a El Públic, en un concert que arriba a Mataró de la mà del Circuit de Folc.