Dijous passat s’acabava la primera edició del festival Nosaltres després de 8 setmanes de programació cultural amb el Pati de Can Marchal de Mataró de base d’operacions. La primera edició del cicle és un èxit rotund per la cooperativa que l’ha organitzat i que ha rendit comptes al final del mateix mentre aposta per la seva continuïtat en el temps i es reivindica com un model viable en temps de pandèmia i reivindicació de la #CulturaSegura.
Clack vol mantenir el festival en un futur
870 persones han passat pels diferents espectacles protagonitzats, el que suposa una mitjana de 58 doncs s’han programat 15 activitats. Les xifres es corresponen amb l’esperit amb el que va néixer el Nosaltres, una aposta per la comunitat, el renaixement i la resistència, tal i com era el seu eslogan. Clack considera que el manteniment del Nosaltres tot i l’empitjorament de la situació sanitària l’ha convertit en un exemple de “resistència cultural post-confinament en el context de la pandèmia del Covid-19”.
La reivindicació del model Nosaltres
"Mataró mereix tenir models com aquest"
La codirectora del cicle Cristina Madrid vincula la pluralitat de les actuacions a la del públic que s‟ha sumat a l‟aventura estiuenca del „Nosaltres‟: “Ha vingut gent de tota mena; moltes persones venien a veure un artista concret i després es quedaven a veure d‟altres quan veien que també els agradava”. Cada dijous començava, a més, amb el testimoni vital d'una persona davant l'afectació de la Covid-19.
Per la seva banda, Eloi Aymerich, l’altre codirector del festival considera que “cada vesprada del festival ha estat un èxit perquè la cultura cura, sobretot quan estem junts en un miracle com aquest”. Aymerich aprofita la cloenda del festival per exposar- lo com a model cultural referent en temps de pandèmia: “El coronavirus ha deixat al descobert les mancances del model, i a través d‟un petit festival de servei públic com aquest hem constatat que Mataró es mereix tenir models que s‟emmirallin en els mataronins a través d‟una cultura propera, solidària, quilòmetre zero, plural i orgullosa de ser artesanal”.
Un festival paritari
“El Nosaltres‟ ha sigut el festival estiuenc de la paritat”. Ho afirma Cristina Madrid, codirectora del festival, sòcia de Clack i directora del documental ‘Les Resilients’, sobre l‟escena musical feminista a Catalunya. I per il·lustrar-ho, la codirectora Madrid fa balanç dels espectacles que ha acollit el „Nosaltres‟ en termes de gènere: 6 espectacles de dones, 6 d‟homes i 7 de mixtes. La proporció es manté en el total de persones que han pujat a l‟escenari del „Nosaltres‟ durant els mesos de juliol i agost: 16 dones i 18 homes. “Des del primer moment vam considerar prioritària la programació paritària per tal de donar el mateix espai a dones i homes talentosos i no replicar estructures de poder que veiem a molts altres festivals i espectacles culturals”, ratifica Madrid.