Han passat molts anys, però Teresa Borràs encara recorda el primer concert que va fer al Foment Mataroní, quan li va tocar domesticar un piano que tenia una tecla que s'encallava. «Cada cop que hi arribava, havia de tocar aquella nota i immediatament després tornar a pujar-la en posició normal, mentre continuava amb la peça». Nascuda a Manresa el 1923, però fortament arrelada a Mataró, Teresa Borràs va començar els seus estudis musicals quan tenia vuit anys, al Conservatori del Liceu de Barcelona. Aleshores ja feia un any que tocava el piano de casa seva. «La passió per la música la vaig heretar del meu pare, que no sabia solfeig però tocava la mandolina, un instrument molt difícil».
Durant més de seixanta anys, Borràs ha tastat quasi tots els aspectes de la música: ha estat alumna avantatjada, professora, compositora i concertista. Deixeble en la seva joventut de mestres com Taltabull, Agosti o Frazzi, l'any 1950 va rebre una beca per estudiar a l'Accademia Chigiana de Siena (Itàlia), i la va tornar a rebre dos anys més tard. «Vaig marxar cap a Itàlia només amb els diners pels viatges d'anada i tornada: si guanyava la beca, em quedava; si no, tornava cap a casa. Em van donar la beca per als dos mesos d'estiu i després em vaig quedar a Roma, donant classes de piano a unes monges». A Siena va aprendre-hi a tocar instruments poc comuns a les escoles musicals, com el clavicèmbal o l'arpa, que va sumar als coneixements de piano i guitarra. Curiosament, va ser tocant el clavicèmbal que va actuar per única vegada al Palau de la Música.
Tornant d'Itàlia, va començar a fer classes a escolars de Manresa i, després, a Mataró: primer a l'Escola de Música i, més tard, a l'Institut Alexandre Satorras. En els dotze anys que va impartir història de la música a Mataró tenia al voltant de quatre-cents alumnes cada curs: «Era l'època explica en què tota la canalla estava entusiasmada amb la música de discoteca i no volien saber res de la música clàssica. A vegades fèiem una audició i em deien «senyoreta, aquest disc és massa fluix, posi el volum una mica més alt» i els havia de dir que era precisament aquí on hi havia la gràcia, amb els pianissimos, els fortes, etc. Al final em sembla que en vaig acabar convertint algun...».
Com a compositora, amb una sòlida formació d'harmonia i de contrapunt, ha editat tres discs: Teresa Borràs interpreta les seves obres al piano, Torrent i Chamber Music. Les seves composicions, d'estils poc convencionals, es caracteritzen per la combinació d'instruments i per una estructura original.
Ja retirada de la vida acadèmica, Teresa Borràs segueix component i fins i tot s'atreveix a fer música amb l'ordinador, tot i que reconeix que les noves tecnologies, potser li tornen la feina de compondre més còmode, però no més fàcil: «El fet de compondre amb programes d'ordinador no vol dir pas que sigui una cosa mecànica: la inspiració la necessites igual». Compositora i concertista aplaudida, la manresana resident a Mataró, de 82 anys, ha decidit iniciar l'edició de les partitures de tota la seva obra.