-

Salva Fernàndez

Pirotècnia Tomàs i l'ambició del Castell de Focs més variat

L’empresa valenciana torna a encarregar-se dels focs artificials de Les Santes. El seu tècnic superior, Miquel Àngel Tomás, explica les novetats i el funcionament de les carcasses perquè sorprenguin els santeros

Pirotècnia Tomàs és un clàssic de Les Santes. Aquesta empresa valenciana dedicada al món dels espectacles i focs artificials s’encarrega últimament de gairebé totes les edicions del Castell de Focs de la nit del 27. Enguany hi ha una novetat important: l’ús encara més rellevant del foc digital dins de la coreografia que tenen preparada. “Si fa alguns anys vam començar a introduir-ho, enguany serà protagonista junt amb diverses carcasses amb formes noves”, explica el tècnic superior de l’empresa, Miquel Àngel Tomás. Entre les figures que s’hi podran veure hi haurà margarites, uns pètals que s’apaguen i altres sorpreses que es compaginaran amb clàssics com les palmeres, que no fallen mai a la seva cita amb Les Santes.

El foc digital és una tècnica que permet generar figures i seqüències “impossibles de realitzar només amb coets de metxa”, i per això Pirotècnia Tomás explotarà aquesta via durant la Festa Major de Mataró. “L’ordinador et permet disparar moltes peces que evidentment tenen un cost elevat però que equilibrat amb les carcasses de tota la vida et permet fer quelcom molt potent a nivell visual i equilibrada”, explica Tomás, que afegeix: “guanyem vitalitat pel castell, ja que permet llençar peces amb una diferència de centèsimes de segon”.

Com es fan els castells de foc?
Els castells de foc digital funcionen a través d’un ordinador que centralitza una sèrie d’instruccions de dispar ja programades. Mitjançant un cable els coets reben aquestes ordres, s’encenen de manera electrònica i surten a tota velocitat. “Preparar aquests llançaments amb una bengala, per exemple, és impossible”, explica el tècnic de Pirotècnia Tomás. Els espectadors veuen un coet artificial al cel que fa una figura concreta, després d’haver estat encès de manera digital per poder-se coordinar amb altres peces.

Pirotècnia Tomás explicaamb detall el funcionament tècnic per
crear una palmera de foc al cel de Mataró

Tomás assegura que això permet dissenyar espectacles de manera molt més precisa, però el que realment fa que un castell tingui ritme i estigui coordinat “és l’experiència”. “Tenim simuladors per plasmar com quedaria, però només els anys que acumulem en aquest àmbit ens permeten dissenyar al nostre cap com serà l’esdeveniment”, afirma. I és que “res és tan perfecte” com el que mostra un simulador, i durant l’espectacle “es poden fer algunes modificacions” per aconseguir, per exemple, esvair part del fum si la manca de brisa fa que s’acumuli. “Malgrat que és una cosa amb la que hem de conviure”, lamenta.
 


Miquel Àngel Tomás.

Però realment, com un coet acaba convertint-se en una palmera de foc? Ho explica el propi Miquel Ángel Tomás: “Per aconseguir la forma d’una palmera tenim un objecte dividit en dues parts. Per una banda una carcassa que impulsarà l’altra fins al cel tan bon punt surt del canó. Aquest objecte porta una composició química a la part de fora de la carcassa que s’encén mentre puja i genera el tronc d’espurnes. Quan arriba a l’alçada corresponent, el que hi ha dins de l’esfera explota i crea la figura. Hi ha unes boles de pólvores col·locades de manera concreta que exploten en encendre’s i creen les branques”. Segons les composicions químiques i la posició de la pólvora premsada s’aconsegueixen diversos resultats, que són els que conformen la gran varietat de figures que sempre hi ha en un Castell de Focs.

Pirotecnia Tomás s’encarrega de crear diverses d’aquestes carcasses, tot i que també en demanen a especialistes de l’estranger. “Sempre busquem que hi hagi una gran varietat d’efectes; això sí, el més important és oferir un gran ritme, és el que agrada més a la gent”, assegura Tomàs.