Camp de concentració de Theresienstadt. El músic Hans Krasa, deportat des de Praga, escriu la partitura de l’òpera infantil Brundibár. Aconsegueix que es representi en el camp de concentració durant dos anys, fins a 55 ocasions. D’aquesta manera, els nens que hi participen aconsegueixen viure una mínima sensació de normalitat, malgrat l’entorn en el que viuen i el futur que els espera. El mateix règim nazi utilitza aquesta obra en un vídeo propagandístic que pretén presentar la vida suposadament agradable dels deportats. Però el propi Krása i la majoria dels que intervenen en l’òpera són enviats a Auschwitz, on trobaran la mort a les càmeres de gas.
Brundibar és una òpera per a tot sels públics i amb un final feliç, però tot el que la va rodejar va ser terriblement dramàtic. El seu context és el protagontsta de Brundibar a Terezin, un projecte escènic escrit i dirigit per Quim Lecina, amb l’orquestra de cambra Girona XXI, el Cor Amics de la Unió de Granollers i la coral Rodamón de Mataró. Després d’estrenar-se a Girona i a Granollers, el muntatge arriba aquest cap de setmana al Foment mataroní. Un projecte molt ambiciós, amb dos cors infantils i una orquestra actuant conjuntament a l’escenari, amb els infants cantant i fent d’actors a la vegada i copant tot el protagonisme, ja que s’ha prescindit de l’escenografia. “L’òpera en sí té una musicalitat magnífica, i una trama amb càrrega política però pren molta mes importància i força quan la posem en context”, explica Lecina. Això és precisament el que ha fet el dramaturg, que també destaca l’experiència que suposa per a tots els nens i nenes la participació en un projecte com aquest, que els ha permès tenir coneixement dels horrors de l’Holocaust.
Una obra ‘redescoberta’
Brundibar va estar oblidada durant diverses dècades, fins que a finals dels anys 70 una monja benedictina va trobar el llibret de l’òpera. V reconstruir-la gràcies a una nova troballa, en aquest cas una reducció de l’òpera per a piano, i finalment es va fer la primera representació l’any 1985 a Alemanya. Des de llavors s’ha representat en nombroses ocasions. La més emotiva es va donar amb la representació conjunta de tres grans cors europeus de Bad Tölz, Poznan y Praga, que varen presentar l’òpera a Berlín, Varsòvia i Praga en els idiomes corresponents. També a Israel es va donar a conèixer en una producció del Teatre del Land de Mecklenburg con amb seu a Schwerin.
Diumenge, dia 6. A les 6 de la tarda al Foment Mataroní