Presentació del festival

V. B.

Teatre, música i dansa centren el primer Festival Shakespeare mataroní

El festival, que se celebrarà a la masia de Can Ribot, presenta una programació de transició en aquesta nova etapa a la capital del Maresme

El Festival Shakespeare, que se celebrarà entre els dies 28 de juliol i 3 d’agost, recala per primer cop a Mataró amb un total de vuit espectacles centrats en el teatre, la dansa i la música. La masia de Can Ribot, que acollirà la majoria de representacions, ha estat la seu avui divendres de la presentació del festival, que presenta una oferta “sintètica, potent, clara i de qualitat, multidisciplinar i amb propostes nacionals i internacionals”. Ho ha dit la seva directora artística, la mataronina Montse Vellvehí, qui ha estat acompanyada pel president del Patronat de Cultura, Sergi Penedès, i l’alcalde de Santa Susanna, Josep Monreal. L’esdeveniment, que fins ara s’havia realitzat a Santa Susanna, migra a la capital del Maresme, un canvi d’ubicació que ha comportat que la programació no s’hagi pogut preparar amb el marge de temps necessari i amb la dificultat de congeniar les dates del festival amb la disponibilitat de les companyies. Tot i que s’ha volgut evitar la paraula ‘transició’, el primer Festival Shakespeare mataroní viu enguany el repte de consolidar-se en el seu nou emplaçament per ampliar mires i ambició de cara a properes edicions.

El festival començarà el dia 28 a Santa Susanna, en una picada d’ullet al municipi que fins ara ha acollit el festival, amb l’obra Els homes i Shakespeare, de Piu Dei Furbi, que submergirà els espectadors en l’univers de Shakespeare a través del clown. El primer muntatge que es podrà veure a Mataró, el dia 30, serà un dels més especials del cartell. Es tracta de Sonnets, un concert de Norah Krief al pati de Can Ribot en què cantarà una vintena de sonets del dramaturg anglès com si de cançons punk es tractessin. L’altra proposta musical arribarà l’endemà de la mà del contratenor Xavi Sabata i la formació Laberintos Ingeniosos. Un recital de música barroca que tindrà lloc a l’ermita de Sant Simó amb orgue, clavicèmbal, viola de gamba i tiorba en homenatge a la música anglesa dels segles XVI i XVII. La quota local té presència amb Maria Rovira i la companyia Art Trànsit Dansa, que presentarà el mateix dia Les dones de Shakespeare.

L’1 d’agost es representarà a Can Ribot un dels muntatges més destacats del festival, Peinnes d’Amour Perdues, de la companyia francesa L’instant d’una Résonance, una obra “amb molt sentit de l’humor i una posada en escena molt neta i clara”, com ha destacat Vellvehí. El festival també mostrarà dues visions del Rei Lear; per un costat, la proposta de La Perla 29, dirigida per Oriol Broggi, que es podrà veure al Festival Grec; per l’altra, Burgher King Lear, una revisió en clau de clown de la tragèdia shakespereana. Per al públic familiar, el 2 d’agost s’ha programat Xespir, del Circ Cric de Tortell Poltrona. L’oferta es complementarà amb conferències a càrrec de le’specialista i traductor al català de l’obra de Shakespeare Salvador Oliva i amb dos cursos, un de l’actor anglès Bruce Myers a l’Aula de Teatre, i l’altra del director d’escena Francisco Alberola, que farà un taller d’esgrima teatral.

Un festival en ple agost
Un dels dubtes que sorgeixen en aquesta primera edició mataronina del festival és la conveniència de les dates escollides, just a l’acabar Santes, quan molts mataronins fan les maletes per marxar de vacances. Penedès, ha dit que preferien escollir uns dies en què el festival no s’encavalqués amb altres activitats, i ha destacat l’esdeveniment no es vol basar tan sols en el públic mataroní, sinó que vol atreure gent “vingui d’on vingui”. Tanmateix, no és descartable que en properes edicions hi hagi un canvi de dates i de format depenent dels resultats de la fórmula escollida enguany. Penedès també ha volgut remarcar que el festival és el símbol d’una “nova etapa” en què Mataró passa a “col·laborar amb el territori”. Per la seva banda, Josep Monreal ha reconegut que Santa Susanna no volia que s’estanqués el festival, tenint en compte el creixement que ha viscut en les darreres edicions, per la qual cosa veu amb bons ulls el seu trasllat.

El festival té un pressupost de 350.000 euros. 70.000 els paga la Generalitat, mentre que la resta està finançat per la Fundació Shakespeare, integrada pels ajuntaments de Mataró i de Santa Susanna. El preu dels espectacles varia dels sis euros de les obres familiars als 30 euros de Peinnes d’Amour Perdues, i es poden adquirir amb o sense sopar inclòs. També es pot comprar un abonament per a totes els espectacles per 105 euros (165 amb sopar), o per a tres espectacles per 45 euros. Els tickets es posaran a la venta al Telendtrada de Caixa Catalunya i al Patronat de Cultura. Per accedir a Can Ribot s’habilitarà autobusos llançadera des de Mataró, dels quals encara s’ha de determinar el punt de sortida.