L’obra de Perejaume no deixa mai indiferent i la seva última creació és un pas més en la recerca dels límits creatius de l'artista. 'Guardar a fora' és un cant a l'oblit, un intent de donar a aquest concepte un to positiu. "Recordar és guardar a dintre i oblidar es guardar a fora, però amb la confiança que les coses, a fora, també perduren", explica. Una de les peces que millor explica aquest concepte és 'Femer', ubicat en un camp agrícola de les Cinc Sènies de Mataró. "El femer és un bon model de com gestionem la memòria perquè hi ha continuïtat de vida", argumenta. L'obra és un femer daurat que de lluny pot semblar un paller per tal de simbolitzar en una mateixa peça els dos grans elements del món agrari.
Aquesta gestió de l'oblit, explica l'autor, confronta justament els femers agraris amb els arxius acadèmics. L'agrari, diu, és un model molt més "hàbil" perquè el femer "no carrega amb el passat, sinó que el reprèn cada vegada". El femer, afegeix, representa un punt de desaparició de tot i de la posterior represa.
'Femer' és una de les cinc intervencions que Perejaume ha fet en diferents municipis del Maresme en una mostra "trencada" al llarg del territori i que li ha permès unir en una mateixa exposició materials molt heterogenis i amb un gran marge per a la creativitat. Per a l'autor ha estat un "privilegi" poder actuar sobre el "món físic".
Com en el propi nom de la mostra, 'Guardar a fora', Perejaume planteja una altra paradoxa a 'Regar el mar', una instal·lació de ferro mar endins que el mes de setembre va posar una vintena de grans aspersors sobre l'aigua per "alçar el mar" i "equilibrar" una comarca presidida per la serralada. El procés creatiu es pot veure ara al cinema La Calàndria del Masnou.
A la Fundació Palau de Caldes d'Estrac, Perejaume hi exposa 24 dibuixos de sols que remeten a "l'obsessió" maresmenca de veure'l sortir sobre el mar. A Sant Pol de Mar, municipi de l'autor, s'hi ha instal·lat una peça "discreta" però "entranyable" que a través d'un tros de suro a l'escorça d'una palmera pretén unir la Vallalta amb el Maresme més marítim.
La darrera obra, a l'extrem sud de la comarca, és a Alella, on Perejaume hi ha fet una doble intervenció. 'El mar a peu', una translació a la sorra de les "ditades" que dibuixa la superfície del mar quan està tranquil, i 'Gran sonall', una peça sonora feta amb sandàlies i picarols que representa "l'expressió compartida" de qui camina i el so que articula la superfície que trepitja.
La mostra es pot recórrer de manera completa des d'aquest dissabte i fins al 17 de juny, tot i que algunes de les peces es podran veure durant més temps. En l'exposició hi ha participat l'Espai d'Art i Creació Can Manyé d'Alella, el cinema La Calàndria d'El Masnou, el Mataró Art Contemporani, la Fundació Palau de Caldes d'Estrac i el Museu de Pintura de Sant Pol de Mar.
Comentaris