Una trentena d’escultures d’artistes del segle XX i XXI de la col·lecció Bassat dialoguen amb obres medievals, del Renaixement, el barroc i el segle XIX del fons del Museu Frederic Marés. Les escultures de la col·lecció són d’artistes com Joan Miró, Henry Moore, Pablo Gargallo, Julio González, Eduardo Chillida, Josep Maria Subirachs, Manolo Valdés, Joan Brossa o Aurèlia Muñoz, entre d’altres, i també d’escultors actius durant l’arrencada del segle actual. L’exposició ‘Confluències. Escultura contemporània de la col·lecció Bassat’ del Museu Frederic Marès està comissariada per l’historiador i crític d’art Ricard Mas.
La mostra és una invitació a admirar 25 confluències a través d'una trentena d’escultures de la col·lecció reunida per Carmen i Lluís Bassat. A la mostra per exemple dialoguen un grup de dues figures femenines, inici del segle II dC., de marbre blanc amb ‘Reclining woman I’ [Dona reclinada I] de Henry Moore,1980 de la Col·lecció Bassat. Un altre exemple: l’escultura de la Immaculada Concepció, d’Antoine Dupar (1718-1728) amb la ‘Constellation silencieuse’ de Joan Miró de l’any 1970 de la Col·lecció Bassat.
1.000 anys d’escultura en diàleg
D’aquesta forma, al dialogar obres contemporànies amb altres més antigues del fons del museu s’ofereixen noves lectures i permet revisitar els gairebé 1.000 anys del fons d’escultures reunides per Frederic Marès.
El col·leccionista Lluís Bassat ha explicat que fa més d’un any el director del Museu Frederic Marès li va proposar fer una exposició d’escultures contemporànies de la seva col·lecció al centre per “buscar paral·lelismes entre les escultures”. Des del Museu i el comissari Ricard Mas van escollir les obres de la col·lecció de Bassat que poguessin tenir “un paral·lelisme més evident amb escultures antigues”.
La primera exposició de Bassat a Barcelona
En aquest context, el col·leccionista ha remarcat que se sent molt orgullós de la mostra, la primera de la col·lecció Bassat a Barcelona. “No hauríem pogut escollir un lloc millor”, ha afirmat.
El comissari, l’historiador i crític d’Art, Ricard Mas, ha destacat que és impossible mirar una obra d’art sense tenir un punt de referència i en aquesta ocasió han fet servir dos mons molt diferents: el de l’escultura religiosa que va del segle II al segle XIX amb l’escultura contemporània de la col·lecció Bassat que va de la segona meitat del segle XX fins el present.
“Totes les obres dialoguen”, ha apuntat. Mas ha indicat que “les escultures contemporànies no són religioses però tenen, per exemple, inquietuds espirituals o pulsions humanes que són constants i eternes”. El comissari ha manifestat que la mostra és “una visita de l’art contemporani i del fenomen col·leccionista” a un museu amb obres abans de la modernitat.
Escultura i col·leccionisme
Per la seva part, el director del Museu Frederic Marès, Salvador García, ha recalcat que l’exposició transita per les sales de la mostra permanent del Museu. “Hi ha un diàleg entre les col·leccions i un diàleg entre escultures”, ha manifestat García, qui ha afegit que en aquesta exposició convergeixen l’escultura i el col·leccionisme.
Comentaris