El festival Revela’t de fotografia analògica de Vilassar de Dalt arrenca aquest cap de setmana la seva 12a edició amb una trentena d’exposicions amb la identitat com a denominador comú. Sota aquest paraigües, els artistes dibuixen un recorregut pel municipi a través de diferents perspectives sobre la identitat humana. La relació entre germans bessons, la maternitat, la identitat de gènere, els diferetns tipus de relacions o la raça són algunes de les temàtiques referents. El festival s’allarga fins al 16 de juny, el que suposa un creixement respecte l’any passat, ja que passa de tres a cinc setmanes. Al marge de les exposicions, també hi ha una àmplia programació amb activitats paral·leles per a tots els públics.
“Hem deixat que cada artista porti el concepte de la identitat al seu terreny per poder oferir perspectives molt diverses”, ressalta a l’ACN la coordinadora del Revela’t, Anna Gallart, que convida els visitants a “retrobar-se” amb aquelles propostes que li puguin ser més significatives o emotives.
En aquest sentit, tot i ser un festival amb gran prestigi professional, Gallart garanteix que el Revela’t és una cita “adreçada a tothom”. “No només a aquells que tenen passió per la fotografia analògica”, subratlla, tot recordant que l’àmplia programació d’exposicions es combina amb performances de dansa, activitats adreçades als infants i també propostes musicals, fruit de l’aliança amb el festival Floral. “Tothom té el seu espai”, assevera.
Mentre el programa sencer del festival passa enguany de tres a cinc setmanes, també creix el fins ara conegut com a Main Weekend, quan es concentraven els actes centrals a finals de maig. En comptes d’un cap de setmana, el gruix d’activitats passa a agrupar-se en una Main Week: set dies que aniran del 20 al 26 de maig.
Gran aparador internacional
El festival ha rebut 638 propostes d’exposicions procedents de 59 països diferents, fet que suposa un increment del 20% respecte la darrera edició. Finalment, són 25 les exposicions que s’estenen arreu del municipi. La cirereta del pastís és la retrospectiva ‘Cartas al Director’ de la documentalista Cristina de Middel, Premi Nacional de Fotografia del 2017 i homenatjada pel Revela’t d’enguany.
Entre altres exposicions destacades també hi ha la dupla holandesa Ari Versluis & Ellie Uyttenbroek amb la serie 'Exactitudes', la proposta de la txeca Dita Pepe amb la sèrie 'Self Portraits 1999-2023', o Richard Renaldi amb l'aclamada sèrie 'Touching Strangers'.
La britànica Roman Manfredi amb 'We/Us. Butches and Studs from Working Class Backgrounds Within the British Landscape'; el britànic Curtis Hughes amb 'Modern Love'; i el projecte del fotògraf sirià Serbest Salih 'Sirkhane DARKROOM', són altres de les propostes que sobresurten dins la programació internacional.
En clau catalana, Quim Vives presentarà l'exposició al voltant de ‘La societat de la neu’, de J.A. Bayona, mentre Jordi Baron mostrarà la seva documentació al voltant del procés de buidat de pisos i cases de Barcelona després de la mort dels inquilins. També hi haurà l’alemany resident a Barcelona Gunnar Knechtel -guanyador del Visionat de Portafolis 2023- amb l’exposició 'Fronton Walls in Spanish Villages'.
Finalment, a nivell més proper, hi haurà l’exposició 'La imatge perduda. El Vilassar de fa cent anys en cent imatges', de la mà de la Col·lecció Sala Losdijck, i 'Fotoramblas' de la Col·lecció Santos Montes, una mostra important de la vida entre els 50’s i els 70’s a Barcelona.
Comentaris