El sector de l’edificació a Catalunya va mantenir l’any 2024 un creixement “moderat”, amb nivells de superfície visada similars al 2019 i només un 1% menys que el 2023, un any marcat per l’aprovació de grans projectes, segons el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya. El COAC té registrats 8.453 projectes de construcció i rehabilitació el 2024, un 3% menys que el 2023. L’habitatge de nova creació creix un 9,7%, amb 17.429 habitatges nous i això ha contribuït a mantenir el sector, mentre la rehabilitació ha retrocedit en un 13,6%. Amb tot, l’habitatge nou encara esta lluny dels 25.000 anuals considerats necessaris. L’obra nova, en conjunt, creix prop d’un 5% després que l’any 2023 registrés la primera dada negativa des de la crisi del 2008.
Malgrat registrar la millor dada dels últims deu anys, l’habitatge nou continua quedant lluny de les xifres que l’Agència de l’Habitatge de Catalunya havia marcat com a necessaris per al període 2020-2024 (segons el Pla territorial sectorial de l’habitatge a Catalunya). Dels 17.429 habitatges visats, 2.883 són de protecció oficial, una dada que contrasta amb l’anunci de la Generalitat de Catalunya de construir 50.000 habitatges nous de protecció oficial a Catalunya els propers cinc anys en el marc d’un nou programa d’habitatge.
Des del COAC diuen que cal un “pacte” dins del sector per assolir aquest objectiu. “Ha de ser un projecte ben articulat, on les llicències es concedeixin ràpid, el sòl es posició a disposició i els arquitectes canviem la marxa, per assolir els 13 o 14 mil habitatges anuals”. Sobre la iniciativa, des del COAC diuen que n’estan “encantats”.
Creixement “moderat”
El degà del COAC, Guillem Costa, diu que tenint en compte les dues crisis que arrossega el sector (la del 2008 i la del coronavirus) ara s’està creixent “de manera moderada”. “L’any passat va créixer l’obra nova i les previsions són que això segueixi així el 2025”, expressa. En canvi, l’arquitecte avisa que “és necessari que s’inverteixi en la gran rehabilitació d’edificis des del punt de vista energètic i habitabilitat i adaptació a la nova normativa”. Especialment a Barcelona, on està “estancada” aquesta via, així com la construcció d’obra nova.
La rehabilitació cau
El 2024 s’han visat 1.249.238 m2 de rehabilitació, un 13,6% menys que l’any anterior. Tot i la dada negativa, des del COAC observen que cal tenir en compte que el 2023 es van visar projectes de gran superfície corresponents a rehabilitació (per exemple, el nou Camp Nou). En aquest sentit, si es compara la dada del 2024 amb la del 2022, la superfície de rehabilitació representa un 12,4% més que fa dos anys.
Amb tot, la rehabilitació continua “estancada” i representa tan sols el 27% de la superfície total visada al COAC, tot i que cal tenir en compte que hi ha prop d’un 60% de les intervencions de rehabilitació que són menors (“assabentats”), i són de visat voluntari, raó per la qual no apareixen a les dades. En aquest sentit, les dades de què disposa el COAC no reflecteixen la totalitat de la rehabilitació a Catalunya.
Un 39,4% menys de superfície visada a Barcelona ciutat
Les demarcacions de Barcelona i Girona són les úniques amb dades negatives, motivat també perquè ambdues van tenir un comportament poc usual el 2023. El conjunt de la Demarcació de Barcelona disminueix un 6,4% la superfície visada.
La Demarcació de Girona també va presentar un comportament singular el 2023, el qual ha motivat que el 2024 la superfície se situï un 12,9% per sota. Això no obstant, es manté en xifres similars al 2021 i 2022.
La resta de demarcacions, que havien tingut un comportament negatiu l’any 2023, ara han crescut en superfície: Comarques Centrals (10,5%), Ebre (13,4%), Lleida (46,4%) i Tarragona (28,7%).
La caiguda es concentra a la ciutat de Barcelona, amb un 39,4% menys de superfície visada. El motiu principal de la davallada es deu al fet que el 2023 es van visar projectes de gran envergadura a la ciutat comtal. Per contra, la resta de la Demarcació presenta un comportament positiu, i creix un 6% respecte l’any anterior. En canvi, Barcelona lidera la construcció d'habitatge nou de protecció oficial. A la capital s'han visat el 2024 prop de 2.000 habitatges nous, i el 46% són HPO, un percentatge molt més elevat que en qualsevol altra demarcació territorial catalana
Les notícies més importants de Mataró i Maresme, al teu WhatsApp
- Rep les notícies destacades al teu mòbil i no et perdis cap novetat!
- Entra en aquest enllaç, fes clic a seguir i activa la campaneta
Comentaris